• Redakcja

Dlaczego nie mogę zalogować się do usługi Twój e-PIT?

Aktualizacja: 29 lip 2019

Komunikat błędne logowanie w usłudze Twój e-PIT - z czego wynika?


Twój e-PIT to nowa usługa wprowadzona przez Ministerstwo Finansów. Docelowo przeznaczona jest dla wszystkich podatników, jednak mogą występować błędy przy logowaniu. Z czego mogą wynikać? Jak sobie z nimi radzić? Poniższy tekst odpowiada na te pytania.



Problemy z logowaniem?

Program Twój e-PIT jest ciągle doskonalony, tak by jak najlepiej spełniał swoją rolę, jednak mimo wszystko mogą pojawiać się trudności w jego obsłudze. Szczególnie przy pierwszym rozliczaniu. Z czego mogą zatem wynikać ewentualne błędy przy logowaniu?

  • Podatnik nie otrzymał PIT-11 lub PIT-8C, zatem nie zna kwoty przychodów podanej na dokumencie; Użytkownik nie posiada dokumentu PIT za rok poprzedni i nie pamięta kwot z tego rozliczenia. Bez takich informacji rozliczenie się poprzez usługę Ministerstwa Finansów jest niemożliwe. Do autoryzacji przy logowaniu na portalu podatkowym potrzebna jest kwota z jednego dokumentu PIT-11. Błędem jest zatem wpisywanie sumy przychodów z wielu deklaracji PIT-11.

  • Podatnik wprowadza dane odnośnie przychodu, uwzględnionego w poprzednim rozliczeniu PIT. Pomija jednak fakt, że składał korektę. Wykorzystywana do obecnego rozliczenia kwota przychodu powinna być spisana z korekty, nie z pierwotnej wersji. Nawet jeśli korekta została złożona w kolejnym roku, to jest ona wiążąca.

  • Jeśli podatnik nie zna dokładnej kwoty zwrotu za rok poprzedni, w wyniku, np. zamknięcia przez niego konta bankowego, na który był robiony przelew- nie ma możliwości rozliczenia się poprzez usługę Twój e-PIT.

  • Obecnie jeśli podatnik nie rozlicza na deklaracji PIT-36, czyli prowadzi firmę, jest wspólnikiem spółki osobowej i prowadzi działalność gospodarczą, nie ma możliwości zalogowania się do portalu Twój e-PIT. Nawet jeśli posiada inne przychody, rozliczane za pośrednictwem płatnika.

  • Jeśli podatnik otrzymał zwrot podatku za pośrednictwem przekazu pocztowego, powinien uwzględnić koszt takiej usługi. Kwota zwrotu jest bowiem w tej sytuacji niższa niż pierwotna.

  • Jeśli zwrot podatku za rok poprzedni użytkownika wyniósł 0 zł, to nie może on zalogować się do usługi Twój e-PIT za pomocą danych uwierzytelniających. Podobnie jest w przypadku nadpłaty podatku wynoszącej 0 zł.

  • Małżonek podatnika złożył deklarację podatkową wcześniej, zaznaczając w niej rozliczenie wspólne. Wtedy druga osoba nie może samodzielnie złożyć deklaracji, ponieważ jej deklaracja podatkowa została już przekazana do urzędu skarbowego za pośrednictwem profilu małżonka na Twój e-PIT.

  • Podatnik, który prowadzi dział specjalnej produkcji rolnej (rozliczanej według norm i ksiąg podatkowych) nie zaloguje się do profilu Twój e-PIT, nawet gdy posiada inne przychody, otrzymywane za pośrednictwem płatnika.

  • W przypadku, gdy użytkownik nie otrzymał zwrotu lub nadpłaty, ale otrzymał zwrot niewykorzystanej ulgi prorodzinnej, może on skorzystać z usługi Twój e-PIT. Powinien on jednak zalogować się na podstawie zwracanej mu kwoty ulgi na dzieci, a nie kwoty podatku do zwrotu, gdyż ten wynosi 0zł.

  • Jeśli użytkownik trzykrotnie wpisał przy logowaniu błędne dane ( w którymkolwiek polu logowania), prawo do logowana na portalu podatkowym zostanie zawieszone na 24 godziny.

  • Gdy w poprzednim roku podatnik rozliczał się wspólnie z małżonkiem, powinien on podać swój własny przychód jako dane identyfikacyjne, a nie przychód łączny. To samo dotyczy sytuacji, gdy podatnik ponownie chce rozliczyć się wspólnie z małżonkiem.

Brak deklaracji w profilu Twój e-PIT?


Jeśli płatnik nie dostarczył w odpowiednim terminie dokumentu PIT-11 podatnika, program Twój e-PIT nie będzie w stanie automatycznie rozliczyć deklaracji. W sytuacji, gdy wstępna deklaracja nie została przygotowana, podatnik ma obowiązek rozliczyć się samodzielnie. Przypadek ten nie wynika z niewłaściwego działania programu, dlatego podatnik powinien uzupełnić swoją e-deklaracje i przekazać ją do urzędu skarbowego przed końcem kwietnia bieżącego roku. Zwłoka jest niestety karana ze względu n nieterminowe rozliczenie podatkowe.

Błąd przy uwierzytelnianiu Twojego e-PIT-u


W celu wysłania deklaracji PIT-37 lub PIT-38 za pomocą portalu podatkowego, należy zalogować się do usługi Twój e-PIT, oferowanej przez Ministerstwo Finansów. Jeśli dane uwierzytelniające podatnika okażą się błędne lub samo skorzystanie z podpisu zaufanego zbyt problematyczne to może pojawić się tzw. błąd logowania. Dzieje się tak ze względów bezpieczeństwa, ponieważ usługa nie pozwala wszystkim na wysyłkę rozliczeń podatkowych. Podatnik jest w stanie samodzielnie zweryfikować poprawność danych do logowania.


Czy można korygować Twój e-PIT ?


W ramach usługi Twój e-PIT w aplikacji Ministerstwa Finansów, wypełniana jest automatycznie za podatnika jego deklaracja podatkowa. Obecnie program umożliwia składania dokumentów PIT-37 oraz PIT-38, ale w przyszłości ma objąć on wszystkich podatników, także tych otrzymujących przychody bez pośrednictwa płatnika. Podatnik po zalogowaniu się do swojego profilu na portalu podatkowym może dowolnie wprowadzać zmiany w swojej e-deklaracji. Zwłaszcza w przypadku przysługujących mu ulg i odliczeń. Jednak czy takie zmiany można również wprowadzić po zaakceptowaniu deklaracji? Tak, podatnik w dowolnym momencie może zmienić sposób rozliczenia z indywidualnego na, np., wspólne z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Może również zrobić korektę ulg.

Jak skorygować Twój e-PIT?


Prawo do korekty przysługuje każdemu podatnikowi, który samodzielnie zaakceptował treść swojej e-deklaracji, poprzez zalogowanie się do usługi Twój e-PIT. Również w przypadku, gdy podatnik nie weryfikował danych e deklaracji, ale pozwolił, by państwo złożyło za niego PIT automatycznie, przysługuje mu pełne prawo do korekty.Korekty e-PIT-u dokonuje się dokładnie tak samo jak pierwotnego rozliczenia. Wystarczy zalogowanie się do portalu podatkowego, naniesienie zmian oraz wysłanie poprawnego formularza.

0 wyświetlenia